Nordens Venezia

Pga dårlig nettdekning  fikk jeg ikke ut dette innlegget i går, men nå gikk det!

Mandag forflyttet vi oss til Hardbakke på Sula, kommunesenteret i Solund kommune. Litt duskregn på veien var helt ny opplevelse for oss. Før vi krysset Sognesjøen, passerte vi Norges vestligste punkt på fastlandet, Vardetangen. Det gjør ikke så mye av seg. 10-12 m/s rett forfra gjorde at alpinbrillene kom frem og hindret rennende øyne.

Landskapet endret seg dramatisk nord for Sognefjorden. Sula er mørke, høye øyer med lite vegetasjon. For de som er geologisk interessert, så er bergarten næringsfattig konglomerat fra Devon-tiden. Litt dårlig lesing av kart gjorde at vi plutselig hadde en 15 m høy bro foran oss, da var vi kloss ved Hardbakke, som var dagens mål. Etter 2 timer rundt div. øyer fortøyde vi lunt innerst i havna.

Tirsdag 5. juni, gikk vi tur på Ravnenipa rett opp fra Hardbakke. Satte så kursen mot Bulandet, også kalt Nordens Venezia. Det er Norges vestligste befolkete øygruppe og fiskevær og består av et mylder av øyer med hus og båter i alle kanaler. Broforbindelser til Værlandet gjorde at vi foldet ut syklene og syklet over 2 mil i øyriket.

I Hamnen på Værlandet traff vi to hyggelige karer, se bildeserie. Han til venstre hadde bygget nye, fristende brygger for gjestende båter og holdt nå på med siste hånd på verket på Norsk Sjøfuglsenter som  åpner 16. juni. Tor til høyre hadde en finger med i det meste, tror vi, og han viste oss bl.a. rundt i kroen som åpnet i fjor, se Tante Gry´s Pub. Fasinerende med stor TV-skjerm som sendte direkte fra et havørnreir på Værlandet!

Vel tilbake et forfriskende bad i 11 gr vann. Avsluttet dagen med filetering av 17 småsei som Per-Henning fikk i en fiskebåt som lå her og bøtet garn.

This slideshow requires JavaScript.

3 thoughts on “Nordens Venezia

1. I følge Den Norske Los er jo nord hovedvindretningen på disse kanter på denne tiden av året, så vi var forberedt på det. Med en god motor og autopilot kommer vi oss likevel avgårde – det var verre for vikingene!

Per-Henning er nok tøffere til å bade, men jeg synes at jeg må jeg også! Så lenge det er relativt stille og sol er det faktisk deilig (men kort!).

2. Gøy og følge med dere!
    Skjønner dere har mye av den samme vinden (både styrke og retning) som det jeg hadde i 2004🙂 På hele norskekysten hadde jeg kun ett bad – synes dere er tøffe med bad hver dag!