Egen Villa ved Blindleia

Mandag var vi sent fremme i Lysøysund i Bjugn kommune. Tirsdag hadde vi en del byger, men endelig hadde vi vind til å seile i, fra SV. Slør i drøye 8 knop smakte veldig bra! Vi gikk til Kuringvågen i Stokksund i Åfjord kommune. Nå var vi kommet til Åfjordbåtens hjemland. Det er gode sjanser for at mitt neste prosjekt og drøm er å bygge en klinkbygget robåt – å se sånne båter er inspirerende!

Onsdag holdt bygene seg stort sett over land, mens vi hadde mye sol. Flatangerskjærgården består av et mylder av øyer, og den indre leden minner mange steder om Blindleia på Sørlandet. Etter én måned underveis er vi slett ikke lei av å oppleve slikt – en av de store opplevelsene med denne turen er hvor mang ”Blindleier” vi har langs kysten vår. Vi la oss til på øya Villa, selvfølgelig som eneste båt, på en flytebrygge akkurat passe lang til oss.

Torsdag gikk vi de 12 nm ( ca 2 timer) til Sørgjæslingan i Vikna kommune, det fraflyttete fiskeværet som er fredet, men som var et av de største fiskeværene sør for Lofoten. Om sommeren er det folk her, og på butikken traff vi Anne Siri Brandrud. Til vanlig jobber hun i Norges Vel, men i sommer skal hun drive butikk! Og være rorbuvertinne ++. Jeg kjenner henne fra jobben i Naturviterne, og jeg måtte stokke litt om i hodet for å få plassert et kjent ansikt som dukket opp i helt andre omgivelser!

Og så fikk vi endelig prøvd de sammenleggbare/oppblåsbare kajakkene + mitt vanntette kamera som jeg til slutt turde å putte under vann i det superklare vannet med den vakre tareskogen. Vi blir her to netter. Da ligger vi i fin posisjon for å komme til Rørvik lørdag morgen for å plukke opp to nye mannskap som kommer på.

This slideshow requires JavaScript.

2 thoughts on “Egen Villa ved Blindleia

1. Hyggeløig å treffe deg Hans Jørgen og hyggelig å få «være med» på turen på denne måten. Skal følge dere videre på en kjempespennende ekspedisjon. God tur videre og hjertelig velkommen tilbake til Gjæslingan!