Status ved årsskiftet

Torsdag 10. januar skal jeg fortelle om turen i Fredrikstad seilforening,  Andersenslippen kl 19.00. Åpent arrangement med fri entré for alle. Jeg koser meg med å friske opp minnene her jeg sitter med forberedelsene og plukker ut bilder.

Jeg dro opp til Tromsø i september og fikk polert, vokset, stoffet og lagt på presenning. Det burde være kjapt å komme avgårde når vi drar opp i begynnelsen av juni.

I 2002 tok Per Andreas Vogt samme turen rundt Norge som vi holder på med i sin S/Y Coulant. I oktober var vi på besøk hjemme hos ham på Jeløya ved Moss og fikk masse nyttig informasjon og vi fikk låne kart. Tusen takk!

I 2002 var det losplikt på de indre vannveiene i Russland. Dette ble opphevet sommeren 2012, men det er krav om å ha en russisktalende person ombord. Denne personen har jeg funnet, men nå viser det seg at det også er et krav om at vedkommende må ha et Certificate of Competence (iflg. Sjøfartsdirektoratet tilsvarer det fritidsbåtskippersertifikat D5L). Det har ikke min russisktalende mann, men jeg har det (D5LA – world wide).

Denne kombinasjonen er tydeligvis ikke bra nok. Det har vår svært hjelpsomme kontakt i St. Petersburg, Vladimir Ivankiv, klarlagt.  Nå har han bedt  presidenten i Russian Sailing Federation om å be Transportministeriet om å få forandret loven! Jeg regner meg generelt for å være en optimistisk person, men her melder selv jeg pass. Jeg tror ikke at Moskva kommer til å endre lovene for oss, og slett ikke i løpet av 5 måneder!

Så vi er nå over på plan B – finne en russisktalende person med nødvendige sertifikater. Kjenner du noen, så tar vi gjerne imot tips!

Godt nytt år!

This slideshow requires JavaScript.






Legg igjen en kommentar

