Til St. Petersburg

Broene åpnet som de skulle i Svir. Det regnet litt de fem timene det tok å gå ned resten av Svir. Vi nøt regnet etter all heten! I Ladogasjøen, Europas største innsjø klarnet det opp, og vi fikk nok en natt med vakker solnedgang. Der Neva renner ut av Ladoga ligger festningen Shlisselburg. Da svenskene bygget den, het den Nöteborg. Den står på UNESCOS verdensarvliste.

I Neva er det to broer som må åpne for oss, før vi kommer til rekken av St. Petersburgbroer der vi må ha los. Alt går etter planen, og vi legger til v på avtalt sted og venter til middnatt på losen vår, Alexander. Vi har fått plass som nr 12 i en flotilje av 15 båter som skal gjennom den natten. Alle de andre er store skip. Kl 03.00 er vi klare og losen står ved siden av meg og gir korte, presise kommandoer. Det er 3 knop medstrøm  og han vet nøyaktig hvor i elveløpet han vil ha båten. Broene og mange av bygningene er lyssatt og det blir en stor opplevelse de to timene det tar før vi er gjennom og kan legge til ved Krestovskiy Yacht Club kl 05.00.

Tore, Tyra og Monika mønstrer av, og vi forbereder oss til neste etappe – men først skal vi oppleve St. Petersburg.

This slideshow requires JavaScript.

3 thoughts on “Til St. Petersburg

  1. Ja, takk for denne gang alle sammen. En fantastisk tur, minneverdig på utrolig mange måter, og ikke minst fordi vi ble slik et sammensveiset og godt mannskap. Jeg har trivdes utrolig godt i alles selskap! Og til deg Monika… Takk for gode ord. Jeg er veldig glad for at du likte DDT og at du koser deg med musikken videre. Hva gjelder språket kan du jo få noen oversettelser etter hvert om du vil. Jeg likte veldig godt at du brukte så mye tid på å forstå Russland, at du leste boken som Hans Jørgen hadde, at du spurte. Kort sagt, at du ikke bare var turist, men ønsket å forstå landet, folket, kulturen. Det er viktig, og det er alt for få som gjør når de reiser. Det skal du ha all mulig ros for. Jeg gleder meg til å møte deg igjen, og til å møte Tyra, Hans Jørgen, Per-Henning, Sigurd… Flotte folk som jeg gjerne møter igjen mange ganger videre i livet.

  2. Pravda na pravdo!
    Sitter på trappa i kveldssol! og lytter til DDT-cden jeg fikk av Tore. Kan anbefale en CD av DDT hvis dere fortsatt er i Peters HJ og PH…. Bedre minne enn de fleste suvenirer!
    Skulle ønske jeg kunne russisk, men språket er vakkert og musikken kraftfull- tusen takk for din gavmildhet Tore! Turen ville ikke vært det samme uten deg; din raushet, kunnskap om Russland; politisk og historisk, og ikke minst alle menneskene vi fikk møtt fordi du kan språket! Takk også for fine stunder med stemningsfullt gitarspill- og visesang. God tur videre til gode venner i Russland. Nastarovje!
    M:-)

  3. Takk for denne gang kjære venner og mannskap på Brizoferden fra Kvitsjøen til Østersjøen- gjennom Karelens vannveier! «Badeland» som vi etterhvert døpte det til….. Trist å ta avskjed «så brått». Men det har vært en minnerik og vakker ferd, men først og fremst så fint å være sammen. Noen ganger litt for varmt, men vel hjemme i sommer-Norge skal jeg være glad for all oppsamlet varme!
    Det ble litt tidligere slutt på reisen enn planlagt, da ferden gitt greiere enn vi hadde tatt høyde for. Nå skal alle inntrykk fordøyes og bilder sorteres. Og så gleder jeg meg til vi møtes i høst igjen, for å dele gode minner!
    På gjensyn Tore og Tyra! Og god reise videre til Hans Jørgen og Per Henning! Vi sees. Klem fra Monika – vel hjemme på Søndre Sandøy

Legg igjen en kommentar

